lördag 11 juli 2009

Att åka tåg

I torsdags när jag satt på tåget till Kungsbacka började jag fundera på det här med att åka tåg. För att åka till Kungsbacka, dit det är 30 mil måste jag åka med tre olika tåg. Det som går härifrån Karlshamn går mot Malmö/Köpenhamn, i Hässleholm måste jag sedan sitta och vänta i över en timme på ett tåg som kommer från Malmö/Köpenhamn istället, detta tåg går då mot Varberg/Göteborg, vilket låter väldigt bra eftersom att Kungsbacka ligger ungefär tre mil söder om Göteborg. Men så måste jag, i Halmstad, byta till ett annat tåg - med slutstation Varberg/Göteborg. Så, det tar nästan fem timmar att ta sig 30 mil, över tre timmar i tåg och över en och en halv timme på stationer tvärs över landet.
6 och en halv timme senare, efter begravning och middag m.m. skulle jag ju så hem igen, ungefär samma igen, bara att vi fick göra ett oväntat byte i Kristianstad också, så det blev fyra tåg då, men det gick i alla fall fortare då jag inte behövde stå på stationerna lika länge.
Men halv 10, efter 15 timmar, (varav 9 på resande fot), en begravning och en middag senare var jag tillbaka, på precis samma ställe som jag startade halv 7 på morgonen...
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar