fredag 31 augusti 2012

Uppsala

Då var man alltså en uppsalabo nu, heter det så förresten? Aja, det var inte det lättaste att ta sig ifrån Skåne igår. Jag kramade om Zara och hoppade på bussen med min packning på drygt 32 kg. Sem började problemen då jag kom till stationen, tåget stod inne, men det hade fått en ny avgångstid, typ 10 minuter senare än vanligt. Förseningen blev större och större och den resan slutade i Hässleholm 15.00, 7 minuter efter att mitt tåg till Stockholm hade gått.
Det var då bara gå till SJ och försöka få en ny biljett, men eftersom att jag inte hade hela redan på samma biljett gick inte det och jag fick istället köpa en sista minuten för 516 kronor. Bara minuter efter att jag köpt biljetten fick jag ett sms från SJ om att tåget jag skulle åka var ungefär 20 minuter försenat, det hann bli 40 innan det kom till Hässleholm. Resan flöt sedan på hyfsat, men innan vi kom till Stockholm var vi en timme försenade. Lite tur i oturen var dock att tåget skulle fortsätta upp till Sundsvall på en gång så även jag som egentligen skulle byta till regionaltåg i Stockholm fick sitta kvar, så det hela slutade med att var i Uppsala halv 10 istället för 10 i 8, men men, jag kom fram i alla fall. Jag blev hämtad på stationen och fick kvällsfika innan jag kröp till sängs i mitt väldigt rosa och söta rum.
(Jag ska den närmsta månaden bo hos ett par med en pojke på 4,5 år och en flicka på 1 år, det är hennes framtida rum jag nu bor i.)

Idag träffade jag Anna inne i Uppsala och vi irrade oss upp till Universitetssjukhuset där det var mässa och välkomstmottagning.
Mikael Tornving berättade hur det kom sig att han hade börjat plugga i Uppsala - bra musik och billig öl!
Förutom honom så pratade även prorektorn, en från Uppsalakommun, representant från studentkårerna m.fl. Det var även musik och dans så det var trevligt att sitta där en timme. Efter det tog vi en sen lunch och sen tog jag bussen tillbaka hit.
Nu sitter jag här på mitt rosa rum och mår sådär. Har varit lite småförkyld i några dagar och med tanke på att alla här också är förkylda känns det som att det nog kommer bli sämre innan det blir bättre, så jag får nog ta helgen till att försöka kurera mig istället för att utforska Uppsala.
Ser i alla fall fram emot skolstarten på måndag och hoppas att förkylningen inte blir allt för jobbig!

3 kommentarer:

  1. Uppsala har du väl varit i förut, du var väl en fyra år eller nåt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju det, det jag kommer ihåg är att det fanns ett badhus med en rutschkana med rödljus, vilket då var väldigt häftigt!

      Radera