söndag 2 januari 2011

Nyår

Det såg länge ut som att nyår skulle spenderas hemma med familjen, men så, torsdag eftermiddag kom ett förslag som jag var väldigt skeptisk mot till en början. Förslaget var nämligen att vi skulle spendera nyår i en sommarstuga, mitt ute i den norrländska skogen.

Det blev i alla fall bestämt att jag, Jimmy, Denise och Jens skulle fira nyår i denna stuga. Jag började inse att det faktiskt kunde bli riktigt mysigt. När Denise sedan, några timmar innan avfärd meddelar att det finns en risk att vi inte ens får upp dörren sjuker mitt mod igen. Men efter att jag ätit en supergod middag här hemma är jag redo. Och även fast Jens säger att det kan vara oplogat och vi då måste gå över 2 km är det ändå bra stämning i bilen och jag inser att, även om det inte skulle bli som vi planerat så blir det i alla fall minnesvärt.

Vi har tur, det är plogat - så vi behöver bara plumsa i snö upp till låren i ~100 meter, nog jobbigt de. När vi kommer fram till stugan så är dörren nästa problem, men inte heller den ställer till med problem, går upp hur enkelt som helst. Så det är bara att gå en runda till för att hämta kvarvarande grejer i bilen innan vi kan börja med mer väsentliga saker, som att hämta ved, som Jimmy och Jens får göra, och laga mat, vilket jag och Denise tar oss för. Vid denhär tidpunkten är det verkligen svinkallt i stugan, diskmedlet i köket har frysit till is och Denise går runt med en morgonrock över kläderna.



Efter att tacosen var uppäten flyttade vi genast till öppna spisen där vi spenderar resten av kvällen/natten.
Med hjälp av trådlöst bredband så får vi även musik hela kvällen, och vi tittar på tolvslaget från Skansen via SVT Play.

Det blev inte så många bilder under kvällen, men här är i alla fall några minnesvärda bilder:



Den mysiga elden.


Jimmys och Jens oerhört manliga tofflor.


Vi smälte snö för att få vatten.



Morgonen (eftermiddagen) efter så blev det varma mackor med köttfärs och ost, och grönsaker och dip till frukost, en riktig lyxfrukost om jag får säga det själv.


Efter att ha städat upp efter oss och fraktat alla grejer ut till bilen så var det dags att ge sig av. Jag åkte då direkt till Jimmy för middag. Där var halv hans släkt på besök - och jag kommer i mysbyxor. Men tur man hade ombyte i väskan. Får i alla fall god mat, och efterrätt. Sedan film med Jimmy innan det är dags att åka hem.

Tack Jimmy, Denise och Jens för en supermysig nyår, jag hoppas vi hinner träffas igen innan vi alla åker åt olika håll :)

Godnatt och god fortsättning.

/Sara

1 kommentar:

  1. Tack själv för ett underbart och minnesvärt nyår! Vi borde helt klart ta nån kväll och mysa till en film eller nåt innan vi åker hemöver!

    SvaraRadera