torsdag 5 september 2013

Efter 3,5 vecka på resande fot…

Så kom jag så hem till slut också, mitt i natten. Men ingen ro, ingen fast här inte. Det var bara att börja packa upp på en gång för jag hade bestämt att jag skulle upp och tvätta på på tisdagmorgonen. Uppackningen resulterade att jag inte kom i säng förrän klockan var 2, sedan vaknade jag av en hostattack vid 5 och väckaren ringde klockan 7. Men det var bara dra sig upp, slänga i några maskiner tvätt och sticka iväg till sjukgymnasten. När jag kom hem igen hängde jag tvätt och åt frukost. Åkte sedan ut till Stenhagen för att kolla in cyklarna på Coop innan jag åkte in till stan. Där hann jag lämna igen böcker, köpa lite nödvändigheter och äta FroYo innan jag begav mig till tågstationen. Där mötte jag vår nya inneboende från Italien, Greta. Vi mötte även upp hennes vän som varit utbytesstudent i Lund och nu reste runt i landet. Jag visade dem runt i lägenhet, på mitt rum var det kaos (allt förutom smutstvätten låg huller om buller därinne) och torkställningen stod inne på Annas rum, väldigt fint välkomnande. Men men, jag fortsatte mitt uppackande och sedan gick jag och handlade, och, ja så rullade dagen på. Kan säga att jag var ganska slut när jag till slut gick och la mig den dagen.

Sen var det mycket fixande i början när Greta hade kommit. Jag hade inte hunnit fixa allt innan jag for iväg så lite sånt, sen hade jag en liten byrå i stora garderoben också som jag erbjöd henne, så då fick jag tömma den och passade samtidigt på att gå igenom kläderna jag hade i den garderoben, vissa kläder fick ligga kvar, vissa hamnade på nya ställen och vissa hamnade i klädinsamlingen. Lyckades även hänga upp en ljusdekoration på väggen som har legat på byrån sedan vi flyttade in här. Sen tror jag det var onsdagkväll jag gjorde müsli efter pappas recept också.

På torsdagen for jag in till stan och strosade lite, mötte sedan upp mamma som hade varit på ortopedidagarna här i stan. Vi gick runt en kort sväng inne på stan men for sedan hem hit och kollade in alla pennor hon fått, pratade och tog det allmänt lugnt. På kvällen gick vi till Biztron och åt god mat och fortsatte sedan till Magnussons. På fredagen sen tog vi en lugn morgon och for in till stan vid lunch, gick runt och tittade i några timmar och åt thai till sen lunch innan mamma vid 5 tog tåget hem. För mig blev det sedan en väldigt lugn kväll hemma.

På lördagkväll kom några hit, men alla var lika trötta och sega, så det blev inte så mycket av det, men vi satt och pratade i några timmar i alla fall. På kom Anna hem, det var lite folk här på lunch då också, sedan på kvällen bjöd jag och Anna Greta på middag så vi hade lite tid att prata, sedan blev det chokladpudding och film.

I måndags började skolan igen efter sommaren. Det var kul att träffa alla och vi kom in i gamla vanor på en gång då vi efter kursintroduktion gick till Årummet och fikade. I övrigt har det inte hänt så mycket i veckan. Vi hade föreläsningar tisdag och onsdag och har idag haft eget arbete. Det är väldigt mycket eget denna terminen, så det gäller att ha lite pli på sig själv och verkligen göra något när man är ledig (vilket jag faktiskt har lyckats med idag).

Igår var det en pubrunda för utbytesstudenter och deras Buddies som Greta skulle gå på, så jag hängde på jag med. Vi var på Smålands och Snerikes, en sväng till Ekoparken där de fick prova på Irländsk julafton och sedan tillbaka till Snerikes där det var väldigt mycket folk då alla nollor är ute och tävlar denna veckan. Men det var kul och jag träffade folk från halva världen. Bl.a. London, så jag kunde träna mig på att prata med riktiga engelsmän också, fast en av dem pratade svenska…

Märks att min hjärna börjar bli lite förvirrad av att hela tiden skifta mellan svenska och engelska. Igår när bartendern frågade mig (på svenska) vad vi ville ha, vände jag mig om till Greta och frågade vad hon ville ha (på svenska?!, men hon förstod i alla fall). När jag sedan vänder mig om till bartender igen så beställer jag på engelska. Ja så kan det gå ibland också…

 2013-08-28 21.23.502013-09-01 20.48.37
2013-09-04 23.07.03

Så, härligt att vara i nuet igen. Nu blir det snart sängen, imorgon väntar en eftermiddag i skolan och sen blir det nog en lugn helg tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar