torsdag 6 september 2012

So far, so good

Tänkte jag skulle dra en lite sammanfattning av de senaste dagarna här sen skolan började. (Fast det blev ett ganska längt inlägg)

I måndags var då första dagen. På förmiddagen hade vi intro till utbildningen och man fick träffa de andra i klassen. Vi var 16 stycken, två killar och resten tjejer, men alla verkar väldigt trevliga. Vi fick även en uppgift vi ska göra under den här första kursen, nämligen att alla skulle välja varsitt kriminalfall som man skulle skriva om.

Efter lunch hade vi sedan något som kallas Strimma. Det är en serie obligatoriska föreläsningar som vi läsar tillsammans med alla masterstudenter inom den medicinska fakulteten och de handlar om allt från hur man skriver på engelska till hur livet uppkom. Eftersom att de flesta masterprogrammen är på engelska så är dessa föreläsningar på engelska. Något som jag är väldigt ovan vid, men det går bra, vet bara inte vilket språk som känns bäst att anteckna på, så det blir lite blandat.

Måndagens strimma handlade om plagiering och fusk inom forskning och var väl inte sådär jätteintressant precis. Vi slutade vid tre och sen var jag och Anna på stan en sväng, skulle skriva in mig på norrlands, men jag tror alla hade tänkt det, så det gick bara inte.

När jag sen kom hem vid 6 hade jag tänkt skriva om min första dag, men jag hade så fruktansvärt ont i huvudet, så hela kvällen blev bara vila och tv.

På tisdagen sen hade vi eget arbete på förmiddagen, så jag googlade på kriminalfall och jag fastnade för exorcismmordet i Skogås 1999, som jag kan berätta mer om någon annan gång. På eftermiddagen hade vi strimma igen, denna var så mycket bättre än den första! Den hette Science and Pseudoscience och var väldigt intressant och underhållande. Det var där vi fick se videon jag visade i förra inlägget, hur många såg gorillan? Jag gjorde det inte i alla fall.

Efter det så var vi på norrlands jag blev inskrivna, sen tog vi bussen ut till Flogsta och kollade in lägenheten som jag och Anna ska bo i från oktober. Det är ju en studentlägenhet, så den är ju inte toppfräsch, men den var helt okej, och nu vet vi planlösningen, så lite lättare att fundera på möbleringen. När jag kom hem var klockan över 8 och det var bara att sätta sig och läsa den 42 sidor långa domen i exorcismmordet.

Igår var det heldag i skolan igen, på förmiddagen hade vi vår första “riktiga” föreläsning, alltså som verkligen handlade om vårt program, En kriminalteknisk avdelning, kul att komma igång med det som verkligen är vi, men det fick en lite att önska att man var polis.

Sen hade vi en strimma också, om livets uppkomst som var för komplicerad för att bara vara en föreläsning. Men den slutade vid 3 och jag var hemma före 5 efter att jag varit in på UL en sväng, skönt att för en gångs skull vara hemma till maten faktiskt. Efter maten hjälpte jag till lite med att få ner vindskivorna på huset och sedan blev det en snabb dusch och ombyte sen åkte jag tillbaka in till Uppsala för att möta upp Anna och gå på norrlands onsdagsklubb Vi kör pop! Vi kom dit samtidigt som reccarna som hade varit på pubrunda så det var sjukt mycket folk i kön, men det var grymt kul inne där och musiken var på topp. Tyvärr så fick jag gå strax före 12 eftersom att den sista bussen ut till Björklinge går redan kvart över på vardagarna, men det är samtidigt skönt att inte komma hem allt för sent.

563204_432731370106899_505866421_n285541_432734000106636_1294760717_n551934_432783346768368_1884387455_n

(Bilder lånade från Vi kör Pop!s Facebooksida)

Idag var vi haft egna studier, så jag har läst i domen och försökt skriva ner det viktiga och försökt tolka vad som faktiskt står, något som inte alltid är jättelätt. Varvat med det har jag sovit och myst med Skrutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar